“Of je nu goed bent met je handen of met je hoofd, techniek is er voor iedereen”
Persbericht
Nieuws
Wouter de Vries weet hoe het is om te leren met je handen. Hij begon ooit als leerling bij Bouwmensen Apeldoorn, werkte jarenlang als timmerman en stond vijf jaar als instructeur in de werkplaats. Nu is hij leerlingbegeleider: de schakel tussen leerling, school en leerbedrijf. “Ik ben echt van de praktijk, net als veel van onze leerlingen”.

Spil tussen leerling, bedrijf en school
Als leerlingbegeleider is Wouter het aanspreekpunt voor leerlingen, leermeesters én scholen. Hij zorgt dat iedereen op de juiste plek zit, geeft trainingen, bezoekt bouwplaatsen en heeft contact met ouders. “Ik doe er alles aan om te zorgen dat iedere leerling de aandacht krijgt die hij of zij verdient. Ik probeer zoveel mogelijk in verbinding te zijn met de leerlingen”.
Begeleiding met oog voor de mens
Tijdens de introductieweek geeft Wouter de Nano-training, waarin hij samen met leerlingen in kaart brengt wat hen drijft, hoe ze leren en waar hun krachten liggen. Ook thema’s als zelfinzicht, weerbaarheid en veiligheid komen aan bod. “Dat helpt niet alleen bij het kiezen van een passend leerbedrijf, hier hebben ze ook later in hun leven veel aan”.
Wouter herkent zichzelf in veel leerlingen. “Vaak zijn het praktische jongens en meiden die niet staan te springen om naar school te gaan, maar theorie hoort erbij. Het geeft inzicht in waarom je iets zo moet maken of doen. Dat heeft mij ook geholpen. Dat geef ik ze graag mee”.
Elke leerling op de juiste plek
Of het nu gaat om hulp bij een trajectmap of om een mismatch op de werkplek: bij Wouter kunnen leerlingen terecht met allerlei vragen. “Soms helpt een goed gesprek, soms is een ander leerbedrijf gewoon beter. Als een leerling met plezier naar het werk gaat, dan gaat ook het leren stukken beter”.
Blijvend in contact
Waar Wouter het allemaal voor doet? “Dat ik weer een paar jongens of meiden met succes heb kunnen afleveren. Mensen echt helpen, daar gaat het voor mij om. Laatst hielp ik een leerling aan een nieuwe baan, terwijl hij al klaar was met de opleiding. En dan belt hij: ‘Bedankt dat je me geholpen hebt aan een werkgever die goed bij mij past’”.
Ook na de opleiding blijft het contact vaak. “Veel leerlingen gaan na de opleiding in dienst bij het leerbedrijf of komen later terug voor bijscholing. Dat vind ik het mooiste”.