“De Treehouse Challenge laat zien hoeveel jong talent er is”
Persbericht
Nieuws
Timmeren, metselen, robots bouwen of drones besturen: techniek wordt pas leuk als je het zelf ervaart. Dat is precies waar Sterk Techniekonderwijs aan bijdraagt: jongeren techniek laten zien, doen en beleven. Op festivals, in TechLabs, op school, bij bedrijven in de regio en op nog veel meer plekken. Projectleiders Sander Poll en Arnold Runherd: “We willen jongeren niet alleen enthousiast maken, maar ze ook behouden voor techniek”.
De techniek biedt jongeren een wereld aan mogelijkheden, maar hoe zorg je dat zij dat óók zien? Sterk Techniekonderwijs (STO) is een landelijk programma van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In de regio zetten Sander Poll en Arnold Runherd, beiden docent op het Sprengenbeek College in Epe, zich in om jongeren te laten ervaren hoe veelzijdig techniek is. Dat doen ze niet alleen, maar samen met een breed netwerk van partners: bedrijven, basisscholen, middelbare scholen, mbo’s en zowel landelijke als lokale overheidsinstellingen. Hun gezamenlijke missie: bouwen aan duurzaam, dekkend en toekomstgericht techniekonderwijs.

Techniek is overal
Sterk Techniekonderwijs werd in 2018 opgericht vanuit een duidelijke noodzaak: vergrijzing en het verdwijnen van vakmanschap. Sander: “We moeten kinderen al vroeg laten zien hoe breed techniek is, daarom hebben we de ‘7 Werelden van Techniek’ ontwikkeld, van Wonen, Werken & Verkeer tot Digitaal & Media. Zo ontdekken jongeren dat techniek niet alleen gaat over bouwen of lassen, maar óók over zorg, duurzaamheid en ICT. Techniek is overal. Of je nu goed bent met je handen of met je hoofd, er is plek voor iedereen”.
Buiten leer je meer
Jongeren enthousiast maken is één ding, maar hoe houd je ze betrokken? Arnold: “Door lessen praktischer en leuker te maken. Minder klassikaal. Buiten leer je vaak meer dan binnen de muren van een klaslokaal, zeker in de techniek. Binnen Sterk Techniekonderwijs werk ik daarom aan hybride keuzevakken, waarbij theorie wordt gecombineerd met praktische activiteiten als bedrijfsbezoeken, stages, techniekdagen en praktijkopdrachten. Zulke initiatieven vragen om nauwe samenwerking met het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen”.
Samen sterk in de regio
Om dit regionaal vorm te geven, werkt Sterk Techniekonderwijs samen met diverse partners, waaronder Bouwmensen Apeldoorn. Het NewTech Festival – een initiatief van STO Apeldoorn e.o., de gemeente en NewTechPark – is daar een goed voorbeeld van. Bouwmensen Apeldoorn is er ieder jaar bij om jongeren kennis te laten maken met de bouw en ze zelf te laten ervaren hoe leuk het is om met hun handen te werken. Sander: “Andersom sluiten we ook aan bij bestaande projecten die verder ontwikkeld kunnen worden, zoals de Treehouse Challenge van Bouwmensen Apeldoorn. Een ander mooi voorbeeld is een leerling die in het vierde jaar van het vmbo al keuzevakken volgt bij Bouwmensen Apeldoorn. Zo ontstaat er een doorlopende leerlijn van het vmbo naar het mbo”.
Zichtbare impact
Door het hele land zijn – mede dankzij Sterk Techniekonderwijs – talloze initiatieven gestart om jongeren warm te maken voor techniek. In meer dan vijftig TechLabs volgen basisschool- en vmbo-leerlingen praktijkgerichte workshops waarin techniek écht tot leven komt. In Apeldoorn werd het NewTechPark opgericht: een inspirerende leeromgeving waar onderwijs, bedrijven en jong talent elkaar versterken. In Epe ontstond De Techniek Brouwerij – een doe-plek waar leerlingen techniek spelenderwijs ontdekken en scholen en bedrijven elkaar ontmoeten.
De impact is onmiskenbaar. Arnold: “Neem alleen al het NewTechFestival: dat trekt zo’n drie- tot vierduizend bezoekers en zorgt ervoor dat leerlingen bewuster kiezen voor een technische opleiding.” Sander vult aan: “Ik was gisteren bij het Techpark in Apeldoorn. Daar waren twee oud-leerlingen van het Sprengenbeek College bezig met deuren afhangen. Die volgen nu een opleiding bij Bouwmensen Apeldoorn. Zulke voorbeelden zijn er volop. Dát is precies waar we het voor doen”.
Techniekonderwijs structureel sterk
De ambitie van Sander en Arnold gaat verder dan losse projecten of eenmalige evenementen. Ze willen dat praktijkgerichte initiatieven als de Treehouse Challenge blijvend onderdeel worden van het onderwijs. Sander: “Het mag niet afhangen van één enthousiaste docent, maar moet echt ingebed zijn in het curriculum. Daar kunnen we nog stappen in zetten”.
Hun boodschap aan scholen en bedrijven in de regio is duidelijk. Arnold: “Kijk verder dan je eigen muren. Stel je open en laat leerlingen zien hoe mooi techniek is. Alleen samen maken we techniekonderwijs sterk”.