Skip to main content

Nieuws

“Ik ben de stok achter de deur die ze soms nodig hebben”

11 december 2025 Persbericht

De meeste leerlingen bij Bouwmensen Apeldoorn zijn echte doeners. Ze leren met hun handen maar theorie hoort er óók bij en dat gaat niet altijd vanzelf. Daar komt Sedat Yildirim in beeld. Hij ondersteunt leerlingen bij vakken als rekenen, taal en vaktheorie én helpt ze met plannen en structureren. “Mijn belangrijkste taak? Ze laten inzien dat ze het wél kunnen”.

Sedat is al meer dan twintig jaar betrokken bij Bouwmensen Apeldoorn. Wat begon als een bijbaan groeide uit tot zijn missie: huiswerkbegeleiding toegankelijk maken voor iedereen. “Onderwijs is voor iedereen maar extra hulp is vaak alleen bereikbaar voor wie het kan betalen. Ik kom zelf uit een gezin dat het niet breed had. Gelukkig redde ik me maar ik dacht wel: er zijn vast jongeren die daardoor wél uitvallen. Dit is mijn manier om iets bij te dragen aan de maatschappij”.

Sedat Yildirim

Vergroten van zelfvertrouwen
Elke woensdagmiddag is Sedat aanwezig bij Bouwmensen Apeldoorn. Leerlingen komen op advies van een docent of melden zichzelf aan. De redenen zijn heel verschillend: motivatieproblemen, moeite met plannen of simpelweg een vak dat niet lukt. “Sommigen zeggen eerlijk: ik kan me thuis niet zetten tot leren. Thuis is het te druk, op school te gezellig. Dan ben ik de stok achter de deur die ze nodig hebben”.

Het vergroten van het zelfvertrouwen is een belangrijk doel voor Sedat. “Leerlingen denken vaak onterecht dat ze het niet kunnen, dat ze niet slim genoeg zijn maar zodra ze weten hoe ze het moeten aanpakken, ontdekken ze dat ze het wél kunnen”.

Eerlijk en rechtvaardig
Door zijn jarenlange ervaring ziet Sedat snel waar de kern van het probleem ligt. Wat zijn aanpak succesvol maakt? Duidelijkheid, empathie en vertrouwen. “Mijn naam betekent eerlijk en rechtvaardig – en daar leef ik naar”.
Zijn regels zijn helder: op tijd komen, geen afleiding en focus op het doel. “We beginnen altijd met een gesprek: waar loop je vast, wat is je doel en hoe pakken we dat aan?” vertelt hij. “Sommigen hebben moeite met plannen, anderen weten niet hoe ze moeten leren. Of het nou om VCA gaat, rekenen of motivatie, samen vinden we een aanpak die werkt. Persoonlijk contact is daarbij heel belangrijk: iedere leerling is anders en verdient maatwerk”.

Zichtbaar resultaat
Het effect is vaak snel merkbaar. “Een leerling komt binnen met: ‘Dit lukt me nooit.’ en een paar maanden later haalt hij zijn toetsen, heeft zijn VCA en straalt zelfvertrouwen uit. Soms is één middag al genoeg om verschil te maken”.
Zo helpt zijn begeleiding mee om bouwtalent te behouden. “Leerlingen blijven gemotiveerd, raken minder snel achterop en hebben minder kans om uit te vallen. Iedere student die we behouden voor de bouw, is straks een vakman of vakvrouw die bijdraagt aan de sector. En dat is precies waarom ik dit doe”.

Recent nieuws

Bekijk alle artikelen